Sunday, August 28, 2011

Kenangan di Masjid Huaisheng, Guangzhou

Kenangan di Masjid Huaisheng, Guangzhou




Inilah antara gambar kenangan semasa saya ke Guangzhou, China. Terasa rindu untuk ke masjid ini lagi. Dari apa yang saya tahu, masjid Huaisheng ini dibina pada tahun 627, iaitu pada zaman Dinasti Tang. Ia merupakan salah sebuah masjid yang awal dibina setelah agama Islam tersebar di tanah besar China.

"Huaisheng" bermaksud peringatan Nabi dalam bahasa Mandarin. Nama ini diberikan sebagai memperingati pengasas ajaran Islam, Nabi Muhammad.

Masjid ini mempunyai keluasan kira-kira 3,200 meter persegi. Seni bina bangunan masjid ini menggabungkan unsur klasik China dan ciri-ciri Arab. Ketika memasuki pintu masjid ini, terdapat bangunan bernama Bangunan Menikmati Bulan.

Kalau tengok daripada kawasan luar (tepi jalan) saya tak perasan pun ini adalah sebuah masjid. Walaupun bangunan yang dibina semula pada tahun 1695 ini tidak berapa besar, tetapi ia kelihatan begitu cantik jika dilihat dari jauh. Dua serambi yang panjang terletak di kedua-dua belah Bangunan Menikmati Bulan. Di dalamnya terdapat kira-kira 10 buah batu bersurat yang mencatatkan sejarah Masjid Huaisheng.

Berhampiran dengan dewan sembahyang yang menghadap ke arah tanah suci Mekah ialah bilik simpanan kitab. Ia disediakan untuk menyimpan pelbagai salinan Al-Quran. Saya tak berpeluang nak menjelejah seluruh isi masjid ni.

Di luar masjid, sempat jugalah saya mengambil beberapa gambar tapi tak ada rezeki juga sebab kamera saya tu hilang tercicir di sana pada 2 hari terakhir sebelum berangkat pulang ke Malaysia.

Kalau anda berada diluar masjid ni (masih lagi diperkarangan masjid) terdapat sebuah Menara Bercahaya setinggi 36.3 meter berdiri tegak di bahagian barat daya halaman masjid tersebut. Badan menara ini berbentuk bulat bujur manakala bahagian atasnya tajam.

Kalau tanya penduduk setempat disitu, mereka panggil Masjid Huaisheng juga sebagai masjid Guangta. Jadi kalau mereka sebut masjid Guangta, jangan pula anda garu kepala. :)



Itu kalau naik teksi. Kalau naik subway atau bas, ini adalah maklumat untuk anda pergi ke masjid Huaisheng:

Panduan perjalanan ke Masjid Huaisheng, Guangzhou:
Subway Line 1 (Stesen Ximenkou)
Bus No.58、56、233、286、250、102 (Stesen Jalan Guangta atau Jalan Chaotian)



Kepada anda yang ada plan nak pergi Guangzhou tahun 2011 ni, boleh rujuk info Trip China anjuran syarikat saya ini.

Serius, anda akan rasa kerinduan untuk datang lagi ke GuangZhou.

Jumpa lagi,

Noorizam Shah

Whatsapp Button works on Mobile Device only

Start typing and press Enter to search