Thursday, August 18, 2011

Mengapa Pentingnya Memiliki Minisite?

Mengapa Pentingnya Memiliki Minisite?

Terdapat banyak strategi boleh digunakan untuk mengiklankan produk anda di Internet. Antara opsyen yang boleh diterima pakai ialah membuat “banner” pengiklanan, mengatur kempen pemasaran email, dan secara bijaksananya menyatakan perihal produk anda dalam forum, juga mungkin peti pesanan (message board) industri yang berkenaan. Pemasaran di Internet juga melibatkan penciptaan dan pengiklanan minisite bagi tujuan mempromosi produk anda.

Kita boleh menggunakan minisites ini dengan pelbagai cara, antaranya:

1. Menyalurkan lebih maklumat dan informasi tentang produk kita dan servis yang ditawarkan.
2. Memberi tahu bagaimana bakal pelanggan dapat menghubungi kita.
3. Menjual produk dan servis kita melalui minisites ini.

Melalui artikel ini, kita akan didedahkan pada kepentingan menggunakan minisite bagi tujuan pemasaran produk dan juga beberapa garis kasar tentang bagaimana minisite ini sangat membantu.

Salah satu faedah menggunakan minisite untuk memasarkan produk kita di internet ialah kita dapat memaparkan penerangan dengan lebih jelas mengenai produk kita beserta gambar.

Mengapa ini penting? Ini kerana kebanyakan pengguna dan bakal pelanggan menggunakan internet untuk mencari produk yang diingini kerana ia lebih senang dan memudahkan berurusan dalam talian. Sekiranya kita menawarkan perkhidmatan secara online sudah tentu pengguna itu tadi akan cenderung memilih produk kita berbanding pesaing kita yang tidak mengiklankan produk mereka di Internet.

Seterusnya, kita bukan hanya sekadar dapat membuat pasaran malahan secara tidak langsung menjual produk secara terus kepada pelanggan. Sekali lagi, kita telah mendapat kelebihan daripada persaingan secara terus.

Kebiasaannya, pengguna yang menggunakan Internet untuk mencari produk yang diingini lebih teruja untuk membuat pembelian dan cenderung memilih peruncit (retailer) dan penjual produk yang menawarkan perkhidmatan jual-beli secara dalam talian (online) berbanding mereka yang hanya membenarkan jualan dalam gudang (in store purchase) atau melalui telefon.

Faedah yang selanjutnya yang dapat dilihat daripada pemasaran produk melalui minisites ialah kebolehan perniagaan kita menembusi pasaran global atau serata dunia. Umum mengetahui, Internet tiada batasan dan sekatan. Ini bermakna mengiklankan sesuatu produk di minisite membolehkan penjual produk yakni kita, memberi saingan kepada para pesaing di merata tempat di dunia.

Selain itu juga mampu meningkatkan daya saing sesama sendiri di kalangan pemasar peringkat tempatan. Strategi pengiklanan melalui medium yang lain seperti televisyen, radio dan media cetak hanya mampu mencapai pasaran yang terhad, terbatas dan tidak tentu kerana mungkin hanya dapat menggapai potensi pelanggan dalam kuantiti kecil dalam sesebuah komuniti dalam kawasan geografi yang tertentu sahaja.

Penggunaan Internet yang mana meliputi 24 jam sehari di merata dunia menjadikan perniagaan produk kita di minisite memberi peluang yang lebih cerah. Ini bermaksud kita dapat menyediakan perkhidmatan menjual produk selama 24 jam sehari berbanding pesaing yang mungkin mempunyai masa yang terbatas mengikut waktu perniagaan biasa.

Tetapi dengan minisite, kita menjamin kebolehan kita dihubungi dan melayani pelanggan setiap jam dan masa. Hal ini adalah amat perlu dititikberatkan sekiranya kita mempunyai potensi pelanggan yang berlainan waktu atau zon masa dengan tempat kita berada dan mungkin juga pelanggan yang terlalu sibuk untuk membeli-belah pada waktu biasa yang kita tetapkan untuk urusan perniagaan penjualan produk tersebut.

Lantaran itu, pelanggan seperti yang dinyatakan di atas akan lebih menghargai dan menggunakan peluang untuk mencari produk dan membeli-belah sekiranya terdapat mana-mana kedai (dalam kes ini minisite) yang memberikan perkhidmatan selepas waktu bekerja.

Kepentingan seterusnya yang dapat kita perolehi daripada kaedah pemasaran menggunakan minisite ialah kita berpotensi menjana pendapatan daripada minisite selain daripada hasil jualan produk anda kepada pelanggan.

Bagaimanakah caranya? Kita boleh menggunakan minisite untuk menjana pendapatan dengan menyediakan atau menyewakan ruang pengiklanan kepada mana-mana usahawan Internet yang mahu memasarkan produk atau servis mereka di Internet.

Walau bagaimanapun, kita harus berhati-hati sewaktu mengiklankan sesuatu di dalam minisite kita. Sebagai contoh, kita tidak digalakkan menyewakan ruang iklan di minisite kita kepada pesaing terus. Ini adalah penting kerana kita mungkin sahaja kehilangan pelanggan berpotensi disebabkan mereka memilih untuk membeli produk yang diiklankan oleh pesaing yang terdapat dalam iklan di minisite anda berbanding daripada mendapatkan produk kita.

Seorang pengiklan yang bijak dan mahir ialah seseorang yang menawarkan perkhidmatan penjualan produk atau servis yang tidak berkait rapat atau tidak ada kena mengena dengan produk kita tetapi menimbulkan minat kepada bakal pelanggan kita. Selain itu, perlu diingatkan supaya tidak meletakkan terlalu banyak iklan di dalam minisite kita kerana ia bukan sahaja menyemakkan minisite kita, malah kita mungkin akan menanggung kerugian akibat daripada kehilangan bakal pelanggan.

Tahukah anda ada satu perisian yang dapat memudahkan kerja-kerja anda membina minisite? Walaupun anda seorang newbie anda boleh hasilkan minisite professional dengan surat jualan yang “killer”. Maklumat lanjut klik di sini

Whatsapp Button works on Mobile Device only

Start typing and press Enter to search