Tuesday, August 23, 2011

Kisah Meriam Malam Raya Kampung Talang

Kisah Meriam Malam Raya Kampung Talang

Teringat memori zaman remaja dulu, saya dan kawan-kawan di kampung, bila tiba bulan Ramadhan mesti ada aktiviti-aktiviti nakal yang kami buat.

Kampung saya ni ada beberapa peringkat. Kawan-kawan saya ni ada sahaja idea yang membuatkan orang kampung bising, mengganggu ketenteraman awam. Idea paling best malam raya ialah bakar meriam.

Di kampung, nak cari batang buluh yang besar-besar memang susah. Jadi, alternatif kami cari batang besi telefon atau elektrik yang tak digunakan lagi untuk dijadikan meriam. Karbaid pula senang nak dapat, di kampung ada sahaja kedai runcit yang jual karbaid.

Lokasi pilihan kami jika nak bakar meriam ni, samada kat tepi masjid, dalam kebun kelapa sawit atau pun dipuncak bukit. Apabila ada orang kampung mengadu bunyi bising, maka datanglah polis atau pun RELA menyerbu lokasi kami. Walaupun sekadar diberi amaran, kawan-kawan saya ini mana nak dengar cakap. Esok lusa mereka main lagi. Memang nakal.

Sekarang dah tak ada zaman nak main meriam. Kalau nak lepas rindu dengar bunyi dentuman meriam dalam bulan Ramadhan dan malam raya, sekarang ni banyak video kat youtube. Paling popular sekali video letupan meriam malam raya dari Kampung Talang. Rasanya malam raya ni, mesti ada lagi aktiviti macam ni, sebab dikatakan ia sudah menjadi tradisi tahunan kampung Talang.



Video ini saya ambil dari youtube dan anda boleh lihat persiapan mereka yang nak "berperang" pada malam raya nanti.



Video ini pula aksi membakar meriam dan "berperang bunyi" dengan pihak sebelah lain.

Nota: Kepada anda yang ingin bermain meriam, pastikan dapatkan nasihat dari badan keselamatan, mereka yang pakar dan berpengalaman. Jangan pandai-pandai cuba sendiri kerana ia adalah perbuatan/permainan yang berisiko tinggi.

Jumpa lagi,

Noorizam Shah
http://fb.com/noorizamshah

Whatsapp Button works on Mobile Device only

Start typing and press Enter to search