Monday, August 8, 2011

Billionair Juga Seorang Yang Suka Berjimat

Billionair Juga Seorang Yang Suka Berjimat

Cuba anda cari nama-nama berikut di internet:

Jim Walton
Ignvar Kamprad
Warren Buffet
John Cudwell dan David Cheriton
Azim Premji

Mereka ini juga seorang yang berjimat apabila berbelanja. Jim Walton, pemilik Wal-Mart antara pasar raya terbesar di US, hanya membawa keretanya berusia 15 tahun ke tempat kerja. Samalah juga seperti pemilik Ikea, Ingvar Kamprad, beliau juga membawa kereta volvo yang berusia 15 tahun, terbang menaiki kelas ekonomi dan makan di restoran-restoran murah. Azim Premji, taikon perniagaan di India juga hanya membawa kereta Toyota Corolla ke tempat kerja.

Jika anda membat carian mengenai Warren Buffet, anda akan mendapati beliau menetap di sebuah rumah yang dibelinya dengan harga USD$31,000 sejak 50 tahun lalu walaupun status beliau hari ini boleh membeli banyak mahligai mewah.

Dua orang bilionair John Caudwell dan David Cheriton memilih untuk memotong rambut sendiri di rumah sahaja tanpa pergi ke kedai gunting rambut yang mahal.

Itu kisah bilionair. Kita yang tidak lagi berstatus jutawan dan bilionair juga kena la berjimat dalam menguruskan kewangan. Janganlah kita baru ada RM1000 di dalam akaun, sudah berbelanja dengan boros. Membeli ikut keperluan. Jangan sampai lupa duit yang kita ada hanya cukup-cukup makan sahaja.

Selamat berpuasa!

Jumpa lagi,

Noorizam Shah

Whatsapp Button works on Mobile Device only

Start typing and press Enter to search