Fast Update Raya 2011



Sehari sebelum balik ke kampung, saya bawa anak-anak membeli baju raya di IOI Mall, Puchong. Sempatlah si kakak ni berposing atas air pancut hiasan ni.



Hari ahad, saya sudah balik ke kampung. Ayah dah carikan buluh lemang, jadi hari isnin boleh la bakar lemang pulut hitam. Memang boleh dikatakan tradisi setiap tahun ni.



Kat rumah ayah saya ni, kalau nak makan sayur-sayuran, petik je kat tepi pagar ni. Ayah saya ni suka berkebun, bercucuk tanam. Ada sayur bayam, ada pokok cili padi, ada kacang panjang, ada bendi, ada petola. Nenas dengan kelapa pandan pun ada juga.

Kalau musim buah-buahan, tak perlu risau kalau nak makan buah durian, langsat, rambutan, manggis, mangga atau pulasan. Kat sini semuanya ada.



Ini bukan lauk daging lembu tetapi ini lidah lembu masak sambal.



Ini pula sup keting kaki lembu. Orang Negeri Sembilan panggil masaka ni sebagai jangek. Mak saya memang pandai buat masakan unik ni. Jika anda tak pernah cuba, patut cubanya bila singgah kat restoran masakan tradisional Negeri Sembilan.



Malam raya, rumah kami adakan majlis takbir raya. Anak saya yang sulung dah pandai bertakbir raya. Dapat juga dia duit raya bila ikut saya bertakbir dari rumah ke rumah.



Hari raya pertama dan ke-2 setiap tahun, memang mak ayah saya tak ke mana-mana. Pagi raya cuma pergi ke rumah nenek dan uwan. Lepas tu hanya tunggu saudara-mara datang berhari raya di rumah.

Saya sempat beraya sampai hari raya ke-2 tahun ni. Sekarang saya berada di Perak. Macam tu keadaan setiap tahun. Bersilih ganti antara kampung saya dengan kampung isteri.

Anda mungkin berminat

hari raya

Noorizam Shah

Jom follow saya di media sosial. Klik icon dibawah