Tuesday, September 6, 2011

Alamat Emel Tidak Dibenarkan Di Dalam Listing eBay

Alamat Emel Tidak Dibenarkan Di Dalam Listing eBay


Terima kasih William kerana post info ini di group tertutup Alumni PC / Seminar eBay - Noorizam Shah.

Sebenarnya secara praktikal, eBay memang tak benarkan sejak dulu lagi sebarang paparan emel address didalam listing description di eBay. Ini kerana, eBay khuatir apabila pembeli berkomunikasi atau berurusan terus melalui emel, ia akan mengundang bahaya kepada pembeli itu sendiri.

Terdapat beberapa aktiviti penipuan terancang pernah berlaku dimana, pembeli terus berhubung dengan penjual di luar market eBay dan apabila pembeli ditipu, mereka membuat aduan di eBay, namun malangnya eBay tidak dapat membantu kerana ia diluar jaminan buyer protection yang diwujudkan oleh eBay sendiri.

Berhubung terus melalui emel ke emel juga turut memberi kesan kepada pendapatan eBay kerana, eBay tidak lagi boleh mengenakan sebarang caj (insertion fee dan final value fee) kerana kedua pihak ini berurusan di luar eBay.

Ada kesan buruk dan baik. eBay lebih risaukan kesan buruk, sebab itu mereka tidak lagi membenarkan penjual memaparkan sebarang emel di dalam listing bagi mengelakkan sebarang aktiviti yang menyalahi polisi terjadi.

Kepada penjual yang ingin berhubung dengan pembeli, sila guna link contact buyer dan pembeli boleh menghubungi penjual dengan menggunakan link contact seller. Diharap semua penjual mengambil perhatian dengan info ini kerana melanggar sebarang polisi akan memberi kesan kepada akaun penjual anda.

Jumpa lagi,

Noorizam Shah

Whatsapp Button works on Mobile Device only

Start typing and press Enter to search