Friday, September 30, 2011

Cerita VERO Yang Tak Habis Sudah

Cerita VERO Yang Tak Habis Sudah


Gambar kredit

The Verified Rights Owner (VeRO) Programme lets intellectual property rights owners request the removal of listings on eBay that offer items or contain materials that infringe on their rights.

^^^ straight from ebay

Vero does not mean F@ke!!!

Get this right people. If you use this term wrong, expect to get the wrong answer. - jawapan dari seorang member di forum mat saleh.

Bukan orang Malaysia je pandai sebut VERO, mat saleh pun kecoh sebut VERO. Ramai yang keliru dengan perkataan VERO ni. VERO tu kan nama program yang eBay perkenalkan dan tujuannya adalah untuk memberi peluang dan hak pemilik produk berdaftar seperti TRADEMARK dan COPYRIGHT untuk mengawal produk-produk mereka dijual di pasaran eBay. VERO bukanlah bermaksud FAKE.

FAKE itu terletak di dalam polisi yang lain. VERO ini adalah produk yang berjenama yang mungkin mewakili dari harga produk, kekuatan nama syarikat tersebut seperti DISNEY, LUXOTICCA, AMWAY, rekabentuk produk (yang mungkin ada orang lain menjual ALIKE produk) dan ia adalah original.

FAKE berlawanan dengan AUTHENTIC. Jadi jangan keliru atau tersalah menaip mengenai produk VERO di dalam forum, blog, facebook sehinggakan ramai yang keliru dengan maksud VERO ini.

VERO = Verified Rights Owner Program.

Jika anda menjual produk VERO tetapi ia mematuhi garisan dan ketetapan yang dikeluarkan oleh pemilik produk (boleh rujuk page ABOUT ME), jadi tiada masalah untuk anda jual di eBay. Pemilik syarikat pun tak akan ganggu bisnes anda di sana!

Kalau anda membuat kajian pasaran, pasti anda akan jumpa banyak penjual yang jual produk VERO dan kenapa mereka tak pula kena suspend akaun. Sebabnya mereka mematuhi kreteria VERO itu.

Dan jangan tak tau juga, ramai sangat-sangat-sangat yang jual barang FAKE dari syarikat mendaftar dengan VERO ini, maka ramailah yang mengaitkan produk FAKE itu adalah produk VERO.

Orang Malaysia ada jual produk VERO dan FAKE, orang USA ada jual produk VERO dan FAKE, orang China ada jual produk VERO dan FAKE begitu juga ramai penjual dari merata dunia yang jual produk VERO dan FAKE. Alasan mereka jual produk VERO dan FAKE kerana produk VERO/Authentic dikawal dan sukar diperolehi. Jika diperolehi mereka tidak boleh membuat banyak keuntungan dan modal yang diperlukan lebih besar.

Jadi mereka memilih VERO dan FAKE kerana produk boleh diperolehi terutama banyak produk tiruan berkualiti dihasilkan dan kos untuk membeli secara borong adalah rendah dan mereka juga boleh membuat keuntungan yang lebih besar.

Produk VERO sentiasa mendapat perhatian pembeli kerana pembeli lebih mengenali sesuatu produk yang popular dan berjenama terkenal. Pembeli mencari produk di eBay kerana harga yang ditawarkan mungkin lebih rendah dari pasaran di luar. Jadi, membeli di eBay adalah lebih berbaloi dan dijamin pasaran jualan yang selamat.

Soal menjual produk FAKE ia sudah tentu menyalahi polisi dan saya sebagai orang yang mempunyai pengalaman jatuh bangun dalam bisnes eBay tidak mengesyorkan NEWBIE atau mereka yang ingin memulakan perniagaan di eBay menjual produk VERO dan FAKE.

Ramai lagi yang jual produk VERO dan ASLI mampu menghasilkan jualan yang memberansangkan. Kenapa memilih jalan pintas sehingga menjerut diri? Dan antara banyak jawapannya adalah kerana $$$$$!

Jumpa lagi,

Noorizam Shah

Whatsapp Button works on Mobile Device only

Start typing and press Enter to search