Monday, November 10, 2014

Senang ke nak buat bisnes dengan jual produk guna kaedah dropship?

Senang ke nak buat bisnes dengan jual produk guna kaedah dropship?

Saya selalu di jemput oleh pihak pengurusan atau persatuan dari institut pengajian tinggi awam dan swasta sebagai penceramah topik perniagaan internet.

Antara topik yang sering saya kongsikan antaranya memulakan bisnes dengan menjual produk di internet menggunakan kaedah dropship.

Bila saya ajukan soalan, berapa ramai yang tahu apa itu dropship, majoriti mereka masih samar-samar dan tidak tahu.

Di internet ada banyak sistem untuk menjalankan perniagaan. Dropship juga adalah satu kaedah yang popular yang banyak dipraktik oleh ramai usahawan separuh masa, pelajar, suri rumah, penganggur dan pekerja yang bekerja makan gaji.

Model dropship melibatkan 3 pihak yang terdiri dari syarikat yang menguruskan produk, si penjual dan si pembeli. Bisnes kaedah dropship ini melibatkan produk fizikal.

Jika anda mempromosikan produk digital, ia akan dikenali sebagai affliliate. Apa itu affiliate? Yang ini kita belajar dalam topik yang lain. Ok?

Saya ambil contoh menjual produk EMORRA melalui kaedah dropship.

Katakan anda seorang pelajar IPTS. Setiap hari anda berdepan dengan jadual kelas yang mana mungkin bermula dari pagi dan selesai pada sebelah petang.

Masa anda terhad untuk berurusan dengan pelanggan. Sebab itu kenapa ramai pelajar tidak menjalankan perniagaan kerana mereka beranggapan mereka tidak cukup masa.

Benarkah begitu?

Andai anda seorang yang beralasan, saya pasti sampai habis semester, anda masih juga tidak memulakan perniagaan. Berbeza dengan mereka yang pandai menguruskan masa. Dengan melibatkan diri dalam perniagaan berasaskan dropship, seorang pelajar itu, tidak perlu mencuri masa untuk membungkus produk dan menghantarnya ke pejabat pos.

Ini kerana, bisnes model dropship tidak memerlukan anda untuk membungkus produk dan menghantarnya. Semua ini diuruskan oleh syarikat bagi pihak anda.

Tugas anda ialah mempromosikan produk di mana-mana platform berpotensi, kemudian bila ada pesanan dari pelanggan, barulah anda serahkan maklumat kepada syarikat untuk uruskan penghantaran produk.

Untuk mula menjual produk yang menggunakan konsep dropship, anda boleh buat carian produk yang anda ingin jual di internet atau di mana sahaja. Kadang-kadang ada juga kedai-kedai yang menjual produk seperti pakaian, beg dan aksesori menerima pesanan untuk dropship.

Buat kajian dan lihat samada produk yang ingin dijual ada permintaan atau sebaliknya. Adakah produk mudah dijual dan mempunyai pembeli berulang.

Ambil tahu juga berapakah margin keuntungan untuk setiap produk. Ada produk yang mempunyai margin besar tetapi mungkin tidak ada pembeli berulang.

Kenali pasti platform mana yang anda ingin promosi dan jual. Adakah bertepatan menjual lampin bayi pakai buang di forum ibu-ibu mengandung? Jika ya, ia membantu memudahkan anda merangka dan menjalankan promosi produk tersebut.

Bisnes dengan kaedah dropship bakal membantu anda menjana pendapatan sampingan dan menjadi platform terbaik buat anda untuk menimba pengalaman sebelum menceburkan diri secara serius selepas ini.

Sebagai permulaan, jom cuba jual produk EMORRA menggunakan platform dropship dengan rujuk link ini: http://dropshipmy.com/join-dropship/


Alhamdulillah, ramai juga yang berjaya menghasilkan pendapatan dengan fokus menjual satu produk. Dengan keuntungan jualan sebanyak RM39 seunit produk, ada yang dah boleh ada duit poket sendiri antaran RM390-RM3900 sebulan.

Buat tanpa nanti! InshaAllah kejayaan pasti menanti!

http://www.facebook.com/noorizamshah

Whatsapp Button works on Mobile Device only

Start typing and press Enter to search