Tuesday, November 11, 2014

Customer Always Right! - Menguji Tahap Kesabaran

Customer Always Right! - Menguji Tahap Kesabaran

Berniaga di internet ini sama je macam berniaga di butik, gerai, kedai, restoran dan showroom. Cuma berniaga di internet ni kita tak bertemu mata, mengenali diri sebenar siapa si penjual dan siapa si pembeli.

Jika anda seorang yang pemarah dan tidak tahan sabar, anda perlu fikirkan semula adakah sesuai anda bertindak sebagai customer service.

Bila kita berkomunikasi, kita tidak dapat menilai tahap pemahaman seseorang itu. Apakah bahasa perbualanan kebiasaan mereka, apakah bangsa mereka, berapa umur mereka dan kita sukar mengenali perwatakan jika kita tidak bertemu mata.

Kalau macam kes di atas ni, kita perlu explain secara berhati-hati dan betul. Jika tidak, berdepan sahaja dengan soalan berulang-ulang sampai menguji tahap kesabaran. Hehehe.

Apa yang saya nampak, customer ni nak berniaga tetapi ada masalah modal. Dalam bisnes, jika anda mengedar produk, budi bicara itu kadang-kala perlu. Tetapi perlu berpada-pada. Jangan berurusan asal boleh je sampai anda pula kerugian.

Customer memang mahu yang terbaik untuk mereka. Kita sebagai pengedar produk juga mahu yang terbaik untuk syarikat kita. Kita perlu buat peraturan kita sendiri. Kena ada minimum order untuk dapatkan harga istimewa pengedar atau stokis.

Kepada anda yang nak buat bisnes, kalau tak cukup modal, pastikan dapatkan modal dulu. Kalau tak ada modal, buat je konsep pre-order. Kumpul order dari bakal pelanggan anda. Beritahu mereka, stok produk akan sampai kemudian selepas mereka buat separuh bayaran.

Jadi, anda yang nak menjual produk, dah tak perlu keluar 100% modal sendiri. Inilah yang banyak diamalkan orang ramai penjual di internet. Ambil pre-order, kemudian bila produk sampai, baru minta baki bayaran kepada pelanggan.

Pengedar produk pun senang hati nak berurusan dengan anda. :)





Kalau kes macam di atas ni pula macam mana? Hahaha!

Jom like us! http://www.facebook.com/noorizamshah

Whatsapp Button works on Mobile Device only

Start typing and press Enter to search