Tuesday, November 11, 2014

Pekerja Kita Bukan Kembar Siam Kita

Pekerja Kita Bukan Kembar Siam Kita


Dalam bisnes, tidak ada seorang pun pekerja kita boleh menjadi kembar siam kita. Jika kita pandai dalam closing jualan, belum tentu pekerja kita dapat buat 100% sama seperti kita.

Menurut Ainon Business School (ABS), jangan jadikan diri sendiri sebagai kayu ukur. Seandainya kita pandai membuat kerja, maka ada risiko kita menjadikan diri kita sebagai ukuran yang dikenakan ke atas pekerja-pekerja kita.

Maksudnya, kita mahu pekerja kita melakukan kerja-kerjanya betul-betul macam cara yang kita sendiri lakukan. Baru kita boleh puas hati dengan hasil kerja mereka.

Tidak ada orang lain yang dapat memuaskan hati kita apabila kita menjadikan diri kita sebagai ukuran. Tidak ada orang lain dapat menjadi kembar siam kita.

Akan sentiasa ada yang tidak kena, yang tidak berapa betul, yang salah, yang tidak tepat, yang kurang, yang belum memenuhi standard kita. Ia menjadi beban hati dan beban tulang ke atas diri kita.

Dalam bisnes, matlamat saya mengambil pekerja adalah bagi memudahkan kerja saya. Ada sesetengah perkara yang saya tidak pakar, jadi saya perlu ada pekerja yang boleh melakukan pekerjaan itu. Beritahu mereka apa yang kita mahu, berikan sedikit kebebasan kepada mereka mencorak cara kerja mereka mengikut keselesaan mereka.

Bila kita adakan SOP (Standard Operating Procedure), setidak-tidaknya kerja yang dilakukan mereka tidak menyimpang keluar dan pastikan mereka sentiasa belajar serta dapat meningkatkan produktiviti dari masa ke semasa.

Jika pekerja tidak dapat menjadi kembar siam kita, sekurang-kurangnya ia dapat jadi tangan-tangan kita.

http://www.facebook.com/noorizamshah

Whatsapp Button works on Mobile Device only

Start typing and press Enter to search