Saturday, January 14, 2017

Kenapa Setiap Bulan Duit Macam Tak Cukup?

Kenapa Setiap Bulan Duit Macam Tak Cukup?

Pernah tak korang rasa macam ni, bila dapat gaji, nampak duit macam banyak. Tapi, sedar tak sedar bila dah beberapa hari gaji masuk, kita mula perasan duit kita sedikit demi sedikit susut.

Bila dah masuk hari yang ke 15 atau ke 18, kita rasa macam dah sengkek. Kita rasa macam sempit sangat. Walaupun ada yang gaji tiap bulan masuk bukan sikit. Cecah RM5000-RM9000 sebulan.

Makin besar gaji, tetap juga rasa macam tak cukup-cukup.

Kenapa jadi macam tu?

Ada orang kaitkan perkara ini salah satunya sebab keberkatan. Betul ke ni?



Cuba tanya pada diri sendiri,

Adakah rezeki kita berkat jika kalau kita masuk kerja setiap hari tapi waktu kerja, kita dok kutuk-kutuk bos kita, kita buat kerja lain selain amanah kerja di pejabat.  Kita mengular dan bermalas-malasan, kadang-kadang datang lambat,  selalu ambil cuti yang tak penting dan dalam sebulan beberapa kali ambil half day.

Bila boss tak ada kat office, kita minta kawan tolong punch card kan. Kita minta kawan tolong back up bila boss tanya kita pi mana.

Time hujung bulan, kita tau nak gaji penuh. Kita tau nak bonus sebab cakap kat boss kita dah buat sehabis baik. Hakikatnya, tak capaipun target dan KPI yang syarikat minta.

Macam mana tu? Betul tak korang ada buat perkara-perkara macam ni?

So, jangan complain bila korang diuji dengan anak sakit, tayar kereta pancit, tayar botak minta tukar baru, belanja bulan tu bertambah, kawan minta settlekan hutang dan macam-macam.

Pernah tak kita hari-hari sedekah dan tolong buat baik pada orang lain? Kadang-kadang benda kecik macam ni pun kita tak suka nak buat. Cuba korang try selama 40 hari try bersedekah duit tak banyak pun sikit ikut ikhlas hati.

Niat pula kerana Allah taala. Tengok dalam masa 40 hari selepas tu, Allah ganti rezeki dari pintu yang tak disangka-sangka!



Whatsapp Button works on Mobile Device only

Start typing and press Enter to search