Wednesday, January 18, 2017

Bekerja Makan Gaji, Bila Waktu Sesuai Buat Bisnes Part Time?

Bekerja Makan Gaji, Bila Waktu Sesuai Buat Bisnes Part Time?


Bila waktu sesuai nak buat bisnes part time kalau saya bekerja makan gaji?

Bila korang plan nak buat bisnes part time salah satu perkara utama yang korang tak boleh buat ialah, jalankan bisnes part time ketika waktu kerja korang di pejabat.

Lagi-lagi yang kerja dengan badan kerajaan. Memang susah nak buat. Takkan la masa office hour, korang nak pi handle bisnes part time korang? Apa jadi dengan kerja yang sedia ada? Gaji yang korang dapat tu kira berkat ke tak?

Jangan guna komputer pejabat atau phone pejabat untuk buat bisnes korang.

Kalau korang nak buat bisnes, pastikan korang ada kaedah macam mana korang nak buat bisnes walaupun korang tak ada kat situ.

Cari model bisnes yang sesuai. Yang boleh apply walaupun korang bekerja makan gaji. Antara model yang sesuai ialah dropship.

Ini kaedah yang pertama korang boleh mula. Sebabnya? Korang tak perlu fikir pasal nak uruskan stok. Ini semua kerja supplier. Korang cuma promote dan closing prospek sahaja.

Waktu bila nak promote? Waktu bila nak closing?

Korang kena tahu macam mana nak uruskan masa korang. Let say korang bekerja dari jam 8 pagi sampai 4.30 petang.

So time sebelum masuk pejabat, masa rehat dan waktu habis pejabat korang boleh buat 2 perkara ni.

Selepas time tu korang akan ada banyak masa lagi untuk buat kerja promote dan closing prospek.

Sebagai contoh korang jual Gel Gambir Jantan secara dropship.

Korang boleh kerja-kerja promote di FB, Insta, Wechat, Forum dan apa juga cara yang korang fikir sesuai. Gunakan whatsapp, fb messenger, wechat, telegram, instagram messenger atau apa juga app utk communicate dengan prospek.

Bila dapat order, submit payment dan information customer pada supplier.

Jadi masa korang takda la terbeban nak fokus buat packing dan pos order. Korang still boleh jana pendapatan sampingan tanpa perlu pun nak berhenti kerja sekarang.

Kalau sehari boleh dapat untung jual RM10-RM100 kira okla sebagai permulaan.

Lepas tu kalau korang plan nak mula pegang stok pun dah boleh buat.

Bila masa sesuai untuk packing, hantar ke pejabat pos? Sedangkan korang balik kerja pun pukul 4.30 petang. Ada yang balik pukul 6.00 petang. Jadi bila nak pergi?

Ideanya,

Bila korang dapat order, korang jangan pergi pejabat pos hari-hari. Korang boleh bagitau kat customer macam ni. Postage hanya akan dibuat pada setiap hari Isnin, Rabu dan Jumaat sahaja.

So bila dapat order pada lewat petang hari jumaat, korang akan mula post order pada hari isnin. Jadi, korang ada masa untuk kumpul order bermula petang jumaat sampailah hari ahad malam isnin.

So kerja packing korang boleh buat masa korang free time.

Nak pergi pejabat pos, sekarang dah ada pejabat pos yang tutup lewat sampai jam 8.00 malam pun ada. Ha, korang pi yang kat kawasan macam ni.

Lokasi pusat pengumpulan poslaju pun ok. Cumanya korang akan hadap dengan orang ramai yang buat kerja sama macam apa yang korang buat.

Nak buat duit tambahan tak?

So, kena la korbankan tenaga dan masa sikit. Untuk kesenangan masa depan juga kan!

So far yang buat kaedah macam ni, ramai je. Ejen-ejen aku pun ramai yang masih bekerja makan gaji. Still boleh buat dan hasilkan pendapatan tambahan RM1000-RM4000 sebulan.

Tapi kalau dah dasar korang malas nak buat, itu aku tak boleh nak cakap apa dah.

Atau korang upah je sesiapa yang boleh pergi pejabat pos. Boleh jadi adik kau sendiri, kakak, abang, mak, ayah, adik ipar, saudara atau kawan. Janji barang boleh di pos. Ikhtiar lah. Itu pun nak kena fikirkan juga ke?

Korang buat. Kalau tak, sampai ke sudah korang mengeluh, duit gaji tak cukup. Lepas tu marahkan kerajaan.






Whatsapp Button works on Mobile Device only

Start typing and press Enter to search