Monday, November 7, 2011

Membina Francais Manusia Di Dalam Bisnes Networking

Membina Francais Manusia Di Dalam Bisnes Networking

Bercerita mengenai dunia francais, kita mengambil contoh bagaimana Ray Croc, seorang pengasas MC Donald yang bukan berlatar belakang seorang usahawan telah membuka perniagaan Mc Donald secara besar-besaran di seluruh dunia.

Beliau sedar, bagi meluaskan perniagaan Mc Donald, ia memerlukan duplikasi bahan dan gerak kerja. Beliau melatih individu yang berpotensi dan layak bagi menjadi salah seorang francaisnya. Teknik duplikasi ini telah meluaskan perniagaan Mc Donald hingga kini, Malaysia menambah banyak restoran-restoran baru Mc Donald.

Saya mengambil rujukan sebuah buku mengenai bisnes networking, dimana bisnes ini juga memerlukan francais manusia. Melalui francais manusia ini, proses duplikasi merupakan nadi penting. Apabila tidak ada duplikasi, perniagaan tidak dapat berkembang dengan pesat.

Sebagai seorang leader/upline, mereka bertanggungjawab memfrancaiskan downline. Leader atau upline perlu berikan segala ilmu pengetahuan yang ada. Francais manusia di dalam bisnes networking tidak memerlukan modal puluhan ribu ataupun jutaan ringgit.

Francais manusia bukan semata-mata menaja tetapi latihan dan ilmu pengetahuan di dalam bisnes network harus dititik beratkan jika ingin bisnes tersebut berkembang dengan pesat. Ini hebatnya francais manusia di dalam bisnes network. Oleh itu, tidak hairan apabila ada yang menjadi kaya raya melalui francais manusia ini.

dari,
Noorizam Shah

Whatsapp Button works on Mobile Device only

Start typing and press Enter to search