Tuesday, October 28, 2014

Etika Mempromosi Produk Di Internet, Jangan Salah Langkah!

Etika Mempromosi Produk Di Internet, Jangan Salah Langkah!

Ada orang berpendapat dengan menghantar mesej promosi kepada sesiapa sahaja di internet, ia memberi potensi untuk kita mendapat pelanggan.

Menghantar mesej promosi direct tanpa kebenaran mereka digambarkan sebagai aktiviti tidak beretika. Kepada anda yang suka hantar spam promosi kepada orang lain, saya nak tanya, adakah anda suka "rumah" anda dipenuhi dengan beribu atau berjuta mesej promosi tanpa kebenaran anda?

Anda suka setiap hari ada wakil insuran atau pihak bank call mengganggu anda? Anda sedang mesyuarat anda diganggu dengan panggilan telefon. Anda sedang membuang hajat dalam tandas pun masih ada deringan telefon.

Saya percaya, anda juga tidak selesa dengan situasi ini.

Spam ini bukan sahaja mesej promosi. Apa juga aktiviti yang dikirimkan kepada kita tanpa kebenaran juga boleh diandaikan sebagai spam. Maklumat-maklumat yang tidak berkaitan dan berkeperluan yang dihantar kepada kita boleh menyebabkan fokus, aktiviti kerja kita terganggu. Kita perlu delete dan nyah maklumat berulang-ulang kali.

Apakah contoh-contoh aktiviti spam di internet?

1. Menghantar emel kepada penerima yang tidak dikenali berkali-kali. Ada yang menggunakan software grab beribu emel di internet, kemudian menghantar mesej ini dengan 1 klik.

2. Anda baru sahaja approve friend request dari seorang pengguna facebook yang anda tidak kenali, kemudian dalam beberapa saat atau minit kemudian beliau menghantar mesej promosi di dalam inbox atau wall facebook anda tanpa anda meminta pun maklumat itu.

3. Anda menulis blog dan diruangan komen mempunyai banyak komentar berkaitan topik yang dibincangkan, kemudian terpapar satu komen yang mempromosikan sesuatu yang tidak ada kena mengena pun dengan topik yang dibincangkan.

4. Iklan FB Ads anda sedang berjalan dan dipaparkan kepada target audien. Dalam banyak komen-komen prospek anda, terpapar satu komen dari pengguna fb yang mempromosi produk mereka di iklan anda.

Jika anda seorang yang suka menghantar mesej seperti contoh di atas, anda perlu tahu bahawa;

Promosi di online tidak sama seperti  di offline. Kita hanya promosi kepada pengguna yang berminat dengan maklumat kita sahaja.

Sebagai contoh, jika saya berminat dengan pelan insurans yang ditawarkan oleh ejen insurans yang mempromosi di internet, saya sendiri akan hubungi mereka. Jika saya berminat dengan pelan kad prepaid Tunetalk, saya akan hubungi wakil penjual yang mempromosi produk ini.

Kita sebagai penjual dalami ilmu setiap hari, fahami apakah etika yang bagus dan berkesan untuk promosi sesuatu produk atau perkhidmatan di internet.

Nak tau lebih detail apa itu spam? Google je! :)

P.s: Spam dan Scam membawa maksud berbeza.

Whatsapp Button works on Mobile Device only

Start typing and press Enter to search