Friday, October 24, 2014

Cara TeleMarketing Closing Dengan Menjual Nama Bank

Cara TeleMarketing Closing Dengan Menjual Nama Bank



"Assalamualaikum, boleh saya bercakap dengan encik Noorizam Shah Bin ..... ?"

"Ya, saya"

"Ya, encik Noorizam Shah, saya dari pihak Bank RHB, Tahniah ya encik, saya ingin memaklumkan kepada encik Noorizam Shah telah terpilih untuk menerima pelan bla bla bla bla di mana encik Noorizam Shah akan bla.. bla.. bla.. bla.."

"Tapi, saya tak pernah menyimpan duit dalam akaun Bank RHB"

"Ya, tak mengapa encik, walaupun cik ada buat apa-apa urusan di RHB, cik juga layak dipilih boleh pihak bank"

"Kejap.. kejap, saya nak tanya berapa komisyen yang you dapat untuk close saya ni"

"Err. err.. itu encik tak boleh tahu.. itu privacy kami"

"Owh.. kalau begitu, macam mana bank boleh berikan maklumat peribadi saya kepada awak, kerana ini adalah maklumat peribadi saya"

"Encik, dulu encik ada sign borangkan untuk bersetuju supaya maklumat encik boleh digunakan untuk tujuan pemasaran"

"Bila masa pula saya bersetuju?, sekarang pun saya tak bersetuju dengan tawaran yang awak tawarkan sebab ia bukan percuma. Saya perlu letak komitmen lagi kepada bank. Boleh saya tahu berapa komisyen yang awak dapat?"

"Maaf ya encik, kalau macam itu, encik boleh call nombor ni. 03 bla bla bla bla minta bank cancel supaya tidak kongsikan maklumat encik bagi tujuan pemasaran"

Teeetttttttt...

Macam itu lah antara skrip pembuka bicara telemarketing samada dari syarikat-syarikat yang berkepentingan untuk menawarkan sesuatu kepada anda.

Bila dilayan, memang nampak macam menarik, tetapi berapa ramai yang mampu nak letak komitmen bulanan jika dah banyak syarikat yang tawarkan macam-macam pelan dengan kita?

Minggu ini sahaja ada banyak bank yang call saya tawar macam-macam plan. Dari public bank, RHB, Affin Bank, CIMB, Maybank macam-macam bunyi pakej yang diaorang sebut sampai saya sendiri pun blur.

Tahukah anda, maklumat peribadi kita seperti umur, no kad pengenalan, akaun bank, tempat tinggal, taraf perkahwinan, jumlah pendapatan atau apa sahaja maklumat peribadi kita kini telah dijual atau dikongsi dengan pihak-pihak tertentu bagi tujuan menambahkan lagi komitmen kita.

Terutamanya bank. Bank sangat suka kalau kita dapat beri komitmen dengan mereka. Mereka sangat mahu kita masukkan duit ke dalam bank mereka. Tak kiralah samada bayar pinjaman ke, atau simpanan asalkan duit masuk ke bank mereka, mereka pasti suka.

Apa yang saya faham, bank ini setiap hari ada kouta untuk pengeluaran. Katakan kouta sehari bank adalah RM25 juta ringgit. RM25 juta itu adalah dalam bentuk tuan. Jika semua orang withdraw cash RM25 juta dalam masa satu hari, bank boleh rugi.

Sebab tu kalau sesiapa yang nak keluarkan duit berjuta ringgit dia kena request dulu. Kadang-kadang kena tunggu beberapa hari, baru boleh dapat wang tunai.

Mengenai telemarketing, ia teknik yang berkesan. Tetapi kalau skrip ini dah berulang kali diguna pakai, mungkin kesannya tidak lagi berguna sebab prospek dah tahu si penjual nak cakap apa.

Ia sesuai untuk prospek yang baru pertama kali. Ia pasti tidak berkesan untuk prospek yang dah banyak kali dapat call. Kalau kena kat saya, saya akan tolak tawaran itu.

Pihak telemarketing nampaknya kena ubah skrip lain untuk tackle saya. :)

----------------

Anda ada pengalaman kena call macam saya tak? Share pengalaman anda kat bawah ni. :)

Whatsapp Button works on Mobile Device only

Start typing and press Enter to search