Tips Bayar Hutang

Anda boleh follow tuan Faiz Sufi di facebook.

Tips bayar hutang :

Ada duit lebih ja, bayar hutang terus.

Jangan nak simpan simpan konon nak
buat modal meniaga , nak bayar guna duit hasil untung.

Jangan nak simpan simpan ke pelaburan lain,
agaknya nak guna duit untung dividen ja buat bayar hutang.

Ada duit lebih ja,
Bayar hutang terus.

Ada orang hutang RM3000 pun sudah gelap dunia,
ada orang hutang RM3juta relax jaa.

" the problem is not a problem,
your attitude towards the problem is the problem.
"

Hutang apa sekalipun,
Lihat dengan mata sendiri.
Samada melihat hutang itu kecik, atau nampak besaq.
Your call.

+++++++++++++++++++++++++++++

Ketika minta hak orang lain ( hutang ) ,
kita bermanis muka, kita berjanji pelbagai ragam.

mengapa kita berat pula untuk melunaskan
hak-hak orang yang kita pinjam sementara ?

++++++++++++++++++++++++++++++

Mati syahid pun tak lepas kalau ada hutang.

Selingan cerita :

Mengapa orang dahulu kala ada rumah sebijik sahaja ?
- kerana mreka tak mahu berhutang di bawa mati.
- kerana mereka tak mahu involve in riba.

La ni zaman 2014 brader.
Kalau mati, hutang tu bank buat hapus kira der.
ambik la MLTT.

++++++++++++++++++++++++++++++++

Saya ada FUNDER kepada niaga saya,
dia bagi RM50k, dengan bayaran untung RM2000 setiap bulan.

Nak jadi cerita,
bisnes tak berapa nak menjadi.
Nak bayar RM2000 setiap bulan kepada funder tak mampu.

FUNDER nak dibayar RM50k segedebuk.
macam mana nak buat ?

Solution :
Pergi ke bank, pinjam RM50k.
Bayar kepada Funder.
Kemudian bayara ke bank ansuran bulanan.

Masalah selalu terjadi :

Dapat duit RM50k dari bank,
Pi buat modal duit nak niaga.
Konon konon berasa untung.

Last last ?
meniaga rugi,
funder tak terbayar,
hutang dengan bank pulakdah...

Padan muka,
akan aku dah suruh bayar Funder dulu,
yang gedik pi buat modal niaga tu pasai apa ?

Anda mungkin berminat

tips

Noorizam Shah

Jom follow saya di media sosial. Klik icon dibawah