Friday, January 4, 2013

Kejadian tanah runtuh di Putra Heights

Kejadian tanah runtuh di Putra Heights


KUALA LUMPUR: Enam kereta tertimbus dalam kejadian tanah runtuh dan banjir lumpur di Seksyen 8, berhampiran Balai Polis Putra Height, Subang Jaya, Khamis.

Jurucakap Balai Bomba dan Penyelamat Selangor berkata kejadian itu dilapor berlaku pada pukul 6.12 petang.

"Sehingga kini maklumat yang diterima hanya melibatkan kenderaan yang tertimbus dan tiada kemalangan jiwa dilaporkan," katanya ketika dihubungi Bernama.

Sehingga kini kerja-kerja pembersihan sedang dijalankan oleh tujuh anggotadan sebuah jentera dari Balai Bomba dan Penyelamat Subang. BERNAMA

------------------------------------------------------------------------------------


Kejadian berlaku tidak jauh dari kediaman saya. Petang semalam memang saya keluar dan lalu di laluan ini. Masa melewati kawasan ini, hari tidak hujan dan tidak jangka pula akan berlaku runtuhan tanah sehingga menimpa beberapa kenderaan di laluan kedua belah jalan.



Memang kawasan di tepi lereng bukit ini sedang ditarah beberapa bulan ini kerana disini akan dibangunkan beberapa projek perumahan bernilai jutaan ringgit. Akibat dari menarah bukit, banyak pokok kelapa sawit sebelum ini telah dibuang dan air yang menyerap ke dalam tanah tidak lagi dapat menampung, menyebabkan tanah menjadi lembut dan turun membadai jalanraya.

Kepada pihak pemaju dan berwajib harus mengambil perhatian serius kerana projek ini tidak membina saluran air dengan bersistematik dan membuka risiko bencana kepada pengguna jalanraya.

Whatsapp Button works on Mobile Device only

Start typing and press Enter to search