Monday, October 17, 2011

SKMM Batalkan lebih 700,00 Nombor Telefon Sebab....

SKMM Batalkan lebih 700,00 Nombor Telefon Sebab....


Gambar kredit.

Sehingga tahun 2010, Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia telah batalkan sebanyak 741,000 nombor telefon bimbit yang sudah terbukti dipamerkan dalam iklan haram.

Ini sebab terlampau banyak sangat stiker yang ditampal sesuka hati dipapan tanda, lampu isyarat, pondok telefon awam, tandas, pintu perniagaan, tembok dan dinding sepanjang jalanraya dan macam-macam tempat sampai persekitaran nampak hodoh dengan iklan-iklan ini. Kebanyakan nombor-nombor ini adalah dari iklan ceti dan peminjam wang tanpa lesen (Ah Long).

Sekarang punya stail, kalau tak guna sticker, diaorg akan guna spray cat hitam. Yang ni banyak kita jumpa iklan perkhidmatan jika ada tayar motosikal bocor. Kat pam minyak, bawah jambatan banyaklah iklan-iklan macam ni.

Kerajaan pun hari ni sedang mengkaji pindaan terhadap beberapa undang-undang kecil Pihak Berkuasa Tempatan (PBT), kot-kot boleh ambil tindakan lebih berat kepada mereka yang menampal iklan-iklan haram ni.

Nak promosi perniagaan tu tak salah, mungkin cara mempromosi itu sahaja yang nampak salah. Buat eBayer, lepas ni boleh la pergi kedai telefon, kot-kot ada nombor cantik untuk digunapakai.

P.s: Sekali guna nombor tu, ada pula yang call, nak pinjam wang. hehehe.


Jumpa lagi,
Noorizam Shah

Whatsapp Button works on Mobile Device only

Start typing and press Enter to search