Wednesday, February 21, 2018

Boleh Tak Saya Beli Bitcoin Atau Ethereum Pada Masa Sekarang?

Boleh Tak Saya Beli Bitcoin Atau Ethereum Pada Masa Sekarang?








Kalau kau biasa dengan pasaran saham Malaysia atau Dunia, kau juga akan biasa dengan pasaran cryptocurrency.

Setakat ni, pasaran kripto turun kepada USD466 billion berbanding USD516.8 billion sebelum ni. Buat pertama kali pada 28hb Januari, nilai bitcoin naik kepada USD11,600 biarkan ramai yang membuat spekulasi bahawa harga Bitcoin akan terus merundum teruk.

Kalau korang buat analisa pada setiap tahun, pattern harga Bitcoin turun pada bulan Januari dan Februari dan pattern pergerakan mula naik pada bulan seterusnya.

Bagi korang yang menjadi pelabur short term, pasti akan panik bila nampak harga jatuh dan korang jual semula Bitcoin pada harga rugi.

Tapi kalau korang yang berfikiran seperti Warren Buffet, korang punya mindset lain pula. Time harga jatuhlah korang akan beli gila-gila.

Dan korang tunggu harga naik untuk korang jual dan buat untung berganda.

Jadi, kalau korang tanya, boleh tak korang beli Bitcoin pada masa sekarang. Aku cakap, beli la pada harga turun dan ikut kemampuan modal korang.

Beli jangan ikut emosi tetapi ikut pada kekuatan korang kalau harga jatuh dan rugi, kau tak menangis kat bucu katil.

Untuk Ethereum pun sama. Miner-miner pun sibuk lagi mining Ethereum ni dan harga Ethereum kat pasaran tak la drastik menurun macam Bitcoin. Sebelum tu, kalau korang nak invest, pilihan kedua adalah Ethereum.

Jumlah pasaran untuk Ethereum hari ni total sekitar USD86 billion. Kau nak simpan pun kalau dapat 0.10% pun ok sangat dah untuk membina kewangan yang lebih baik. So apa-apa pun tindakan korang dalam menyimpan atau nak involve dalam cryptocurrency ni, kena ada ilmu asas yang cukup dan emosi serta mental nak kena kuat.

Jangan joli masa harga naik, dan menangis tepi kubur bila harga jatuh.



Whatsapp Button works on Mobile Device only

Start typing and press Enter to search