Tuesday, February 2, 2021

Perlukah Ambil Herba Episor Ni Sepanjang Hayat?

Perlukah Ambil Herba Episor Ni Sepanjang Hayat?

 


Semua orang memang ramai yang cari herba Episor ni sejak 2017. Sampai ke Watson, Guardian, Caring, Healthlane diaorang cari nak beli herba best ni.

Kalau pergi Farmasi I-Sihat dengan Sri Manjung Perak, Farmasi Permai Tumpat Kelantan, Farmasi BE Pharmacy kat Puchong Perdana, Farmasi Firstcare kat Setia Alam biasa akan jumpa herba ni.

Siapa-siapa yang tahu khasiat herba Episor ni pasti akan repeat order dan jadi pengguna setia.

Tetapi, adakah kita sebagai pengguna perlu guna herba ini sampai bila-bila.

Menurut doktor perubatan (medical doktor) merek sendiri mengakui herba ada khasiat tersendiri dan bertindak sebagai ejen untuk merawat sesuatu penyakit. Cumanya, kita sebagai pengguna kena paham, sebelum nak ambil apa-apa herba, kita kena tahu adakah tubuh badan kita ini sesuai untuk terima herba.

Tak semua orang sesuai ambil herba. Ada yang alahan dengan herba-herba tertentu. Menurut pengamal perubatan tradisional cina, herba ini ada mempunyai 2 sifat iaitu panas dan sejuk.

Seperti herba Episor ni, ia bersifat panas. Kalau korang seorang yang alahan kepada herba-herba bersifat panas, jangan ambil herba ni. 

Kalau ambil jadi apa? 

Mungkin korang tidak akan selesa, rasa badan panas, mungkin demam, tak boleh tidur ataupun alahan pada kulit naik ruam.

Kalau korang jenis takda alahan, ok je ambil herba ni. Sebab badan korang memang boleh sesuaikan dengan herba jenis sejuk dan panas.

Kalau tanya saya secara peribadi, saya tak setuju ambil herba ini sepanjang hayat. Jika korang nak ambil secara konsisten pun (contoh nak ambil hari-hari), korang boleh ambil berterusan maksima pun selama 6 bulan. Kemudian lepas tu boleh la stop.

Tapi... kalau ambil jarak-jarak boleh ke?

Yang ni boleh. Contoh, hari isnin anda makan herba episor. Kemudian hari rabu atau jumaat korang makan lagi herba episor. So far macam ni ok lagi. 


Dan paling penting bila makan, pastikan korang tak ambil lebih dos dari yang dicadangkan. Macam Episor ni satu biji baru 500mg. So maksima korang boleh ambil hanya dalam 4 biji sahaja untuk orang dewasa.

Jangan lupa pastikan setiap hari minum air masak secukupnya sesuai dengan berat badan anda. Jangan kurang minum air atau terlebih minum air. Ini pun tak bagus untuk pencernaan badan anda.

Bila makan herba Episor ni, jangan la sampai lupa nak kawal gaya pengambilan pemakanan korang. Jaga juga la pemakanan tu. Amalkan kehidupan yang sihat.

Herba ini bukanlah jaminan 100% anda akan kekal sihat tetapi ia hanyalah booster atau body supplement untuk korang. Lagi-lagi korang yang dah semakin meningkat usia ni.

Jangan sampai makin tua, tahap kesihatan kita makin merosot. Disebabkan kita tak jaga pemakanan tak jaga lifestyle. Herba ni hanya asbab je.

Kalau ragu-ragu nak makan apa-apa jenis herba, refer la complimentari doktor. Kat Malaysia ni ada je doktor bertauliah selain medical doktor. Cuma medical doktor ni hanya bertugas kat klinik dan hospital. Manakala komplimentari doktor ni biasa diorg ada pusat rehab diorg sendiri.


Whatsapp Button works on Mobile Device only

Start typing and press Enter to search