Thursday, April 12, 2018

Adakah Selamat Menyimpan Bitcoin?

Adakah Selamat Menyimpan Bitcoin?


Sekiranya anda ingin mengetahui cara menyimpan bitcoin anda dengan selamat dan selamat, sila baca panduan keselamatan bitcoin ini.
Oleh itu, selamat menggunakan Bitcoin?
Kami boleh pula bertanya sama ada selamat menggunakan Ringgit Malaysia.
Seperti mana-mana jenis wang lain, terdapat isu-isu tertentu yang perlu diketahui oleh pengguna Bitcoin untuk memastikan dana mereka selamat. Mereka termasuk perubahan harga bitcoin, penyimpanan cryptocurrency ini, penggunaan pihak ketiga untuk menukar syiling, dan ancaman teknologi seperti penggodaman.
Mari tinggalkan soalan tentang nilai bitcoins mengetepikan ( anda boleh membaca tentang perkara itu di sini ) dan memberi tumpuan kepada aspek teknologi perkara itu.
Sekarang, bagaimana untuk mendapatkan bitcoin anda?
Menyimpan bitcoin 
Langkah tertentu adalah penting untuk memastikan bahawa anda mengikuti amalan terbaik keselamatan Bitcoin: 
Peraturan No. 1 adalah menjaga rahsia kunci peribadi anda - kata laluan untuk mengakses dan menggunakan bitcoins anda. (Untuk maklumat lanjut mengenai memilih dompet, baca di sini ). Jika kunci persendirian selamat dan tidak ada orang lain yang boleh mendapatkannya, maka bitcoin anda selamat.Tetapi perlu diingat bahawa jika anda kehilangan kunci peribadi anda, anda sendiri tidak dapat mengakses dana anda, sama ada. Kecuali anda boleh meneka kod dengan berpuluh-puluh aksara. 
Berhati-hati dalam memilih "dompet" yang sama dengan akaun bank yang membenarkan anda mengakses dana anda dan boleh jadi dalam talian atau di luar talian.
Bertukar dan berbelanja 
Apabila berbelanja dan bertukar bitcoin anda, adalah penting untuk memilih hanya pihak yang boleh dipercayai dan dipercayai (baca lebih lanjut di sini). Sekiranya anda menjadi mangsa penipuan semasa menggunakan kad bank tradisional, undang-undang dan peraturan ada untuk membantu anda mendapatkan semula kerugian. Walau bagaimanapun, bagi Bitcoin, perlindungan tersebut masih belum ada. Juga ingat bahawa pembayaran dengan bitcoin tidak dapat ditolak - sebaik sahaja anda membayar, wang itu hilang. Jika anda membuat kesilapan - katakan anda membayar USD 222.2 daripada USD 22.22 atau menghantar bitcoin ke alamat yang salah - anda hanya boleh bergantung pada kehendak yang baik penerima untuk mendapatkan wang anda kembali.
Isu-isu anonim 
Anda mungkin pernah mendengar mengenai pengguna anonim Bitcoin menikmati. Nah, ini hanya sebahagiannya benar. Walaupun semua orang dapat melihat setiap dompet dan isinya dan mengikuti setiap transaksi, mereka tidak tahu siapa pemilik dompetnya. Dompet dan urus niaga Bitcoin tidak dikaitkan dengan data atau identiti peribadi. Tetapi ada cara untuk mengetahui siapa pemegangnya. Anda mungkin, sebagai contoh, dikehendaki untuk mendedahkan identiti anda apabila menggunakan perkhidmatan pertukaran cryptocurrency. Namun, jika privasi yang lebih kuat diperlukan, pelayar TOR dan penyelesaian teknologi lain boleh membantu. Terdapat juga cryptocurrency lain yang menawarkan lebih banyak privasi, seperti Dash, Monero dan Zcash.
Hacking 
Risiko Bitcoin lain lebih sukar untuk dikawal, tetapi masih penting untuk mengetahui tentang mereka dan mengikuti berita, kerana teknologi itu sendiri adalah percubaan dan masih dalam pembangunan.
Satu risiko hipotetikal sedemikian adalah serangan peretas pada rangkaian Bitcoin. Secara teorinya, itu mungkin jika sekumpulan penambang Bitcoin menguasai lebih daripada 50% daripada semua kuasa pengkomputeran yang diperlukan untuk menjalankan blok block Bitcoin. Satu hack juga mungkin dengan bahagian yang lebih kecil daripada kuasa pengkomputeran, walaupun kemungkinan kejayaannya akan lebih rendah.
Sebenarnya pada ketika itu, pada tahun 2014, apabila kolam perlombongan Ghash.io mendekati 51% keseluruhan rangkaian Bitcoin. Tetapi kemudian beberapa anggota kolam sukarela kiri, mengurangkan bahagiannya. Walau bagaimanapun, pakar Bitcoin percaya "serangan 51%" sangat tidak mungkin kerana kosnya akan melebihi manfaat yang mungkin dan kemungkinan besar akan menyakiti penyerang yang sangat. Juga, serangan semacam itu tidak boleh digunakan untuk mencuri bitcoin atau menukar transaksi lama. Hanya urus niaga yang paling baru-baru ini boleh terjejas dan kerja rangkaian mungkin terganggu.Sebarang serangan hanya akan bertahan untuk masa yang singkat sebelum cepat ditetapkan oleh komuniti Bitcoin. Kerosakan terbesar ialah imej mata wang.
Hacking menimbulkan risiko yang lebih besar apabila ia datang kepada bursa cryptocurrency, yang tidak dikawal selia dan, seperti yang ditunjukkan oleh sejarah, boleh digodam dan sejumlah besar boleh dicuri.
Ancaman peretasan rangkaian Bitcoin mungkin menjadi nyata apabila komputer kuantum dibina, kerana itu akan menjadi lebih kuat daripada komputer hari ini. Tetapi bangunan itu dijangka mengambil masa bertahun-tahun, dan cara-cara untuk menahan serangan-serangan itu sedang dikembangkan.
Peraturan 
Satu lagi isu utama untuk ditonton ialah peraturan. Semakin banyak negara mungkin mula memperkenalkan peraturan Bitcoin, yang boleh menjejaskan bagaimana cryptocurrency boleh dibelanjakan dan mempunyai implikasi undang-undang dan cukai yang berkaitan. Pada masa yang sama, bersama dengan sekatan yang mungkin, peraturan baru juga boleh membawa pengguna Bitcoin lebih banyak perlindungan dan kejelasan.

Whatsapp Button works on Mobile Device only

Start typing and press Enter to search