Sunday, January 21, 2018

Hati-Hati Dengan Panggilan Palsu Dari Kastam

Hati-Hati Dengan Panggilan Palsu Dari Kastam



Aku selalu baca dan dengar kawan-kawan yang dapat call scam dari orang yang tak dikenali dengan menyamar sebagai wakil dari pejabat Kastam. Dan semalam, aku juga terima satu panggilan dari nombor +0314236726. Bila aku jawab, sekali dengar suara operator perempuan bercakap dalam bahasa Malaysia.

Ini semua komplot sindiket yang nak paw korang duit dengan bagitau korang dah buat salah itu ini. So hati-hati bila ada call dari nombor yang tak dikenali, sila semak nombor phone tu. Kalau macam pelik je nombor tu, elok kau letak terus, tak payah layan.

Tak payah terkejut dan stress kalau tetiba dapat call dari LHDN ke, Kastam ke, Bukit Aman ke what ever nama badan atau agensi. Kau jawab baik-baik yang kau akan call semula direct ke nombor phone agensi tu.

Sure kalau korang ada case, mesti ada file dan rekod dah dibuka di agensi tu. So kalau diaorang ugut, ini panggilan rahsia, better kau loud speaker dan rekod percakapan supaya in case boleh jadi bahan bukti kalau kau rasa dianiaya.

Pada korang yang bergelar usahawan tu, haa jangan la cuak bila kastam call. Lagi-lagi kalau korang yang memang tak bayar GST. Dengar nama kastam je mula korang kecut perut.

Biasanya kastam tak akan call kau. Dia akan hantar surat dan email atau diaorang datang buat lawatan mesra.

Jadi lepas ni, cek betul-betul nombor yang kau terima tu sebelum nak pick up call. Kalau pelik, tak payah la jawab.


Whatsapp Button works on Mobile Device only

Start typing and press Enter to search