Siapa Target Market Kita?





Menurut Tuan Wan Nong Muzaffar seorang pakar strategi perniagaan syarikat Karangkraf, ramai dari kita berniaga pelbagai jenis produk. Ada yang memasarkan produk di facebook, ebay, blog, instagram tetapi siapakah sasaran pelanggan kita sebenarnya?


Kenapa kita kecilkan skop target market kita.

Sebagai contoh,

1. Jika kita menjual produk makanan halal, pasaran kita adalah untuk semua bangsa.
2. Jika kita menjual produk kesihatan halal, pasaran kita adalah untuk semua bangsa.
3. Jika kita menjual produk kecantikan halal, pasaran kita adalah untuk semua bangsa.
4. Jika kita menjual produk pakaian halal, pasaran kita adalah untuk semua bangsa.

Ada beberapa halangan mengapa pasaran kita tidak fokus kepada semua bangsa adalah kerana kita sering mengecilkan skop target market kita.

Sebagai contoh,

Kita sekadar promosi produk kita di majalah, akhbar berbahasa Melayu. Bangsa lain memilih membaca dalam bahasa masing-masing. Kita jarang mempromosikan produk kita dalam media cetak dan massa dalam bahasa Inggeris kerana majoriti bangsa lain memahami infomasi dalam bahasa ini.

Namun peniaga online sedikit lebih baik kerana berjaya menguasai pemasaran online di facebook dan instagram di mana semua bangsa ini juga menggunakan teknologi dan berada di platform yang sama.

Dari pemerhatian saya sebagai seorang usahawan internet, saya mendapati ada produk-produk tertentu mendapat respond dan produk dibeli oleh masyarakat Cina, India, Iban, Kadazan, Indonesia, dan Mat Saleh.

Jika si penjual mempunyai bajet pemasaran yang lebih banyak, sasaran pembeli dapat ditingkatkan dan diperbesarkan!

P.s: Untuk produk saya dibawah jenama EMORRA, kami telah mempunyai pengguna terdiri dari negara Malaysia (pelbagai bangsa), Singapura, Indonesia, Philipina, Arab Saudi dan United Kingdom

-------
Berminat nak jadi STOKIS atau PENGEDAR SAH EMORRA 2015?
Layari www.emorra.com.my atau whatapps ke 012-9127100 hari ini!

Anda mungkin berminat

tips pemasaran

Noorizam Shah

Jom follow saya di media sosial. Klik icon dibawah