Tuesday, March 5, 2019

Bila Kau Mula Fahamkan Apa Itu Marketing

Bila Kau Mula Fahamkan Apa Itu Marketing



Apa itu marketing
Kemampuan kita sebagai usahawan bukan sahaja cipta produk/servis yang bagus tapi kemampuan untuk sampaikan mesej tersebut dengan jelas dan berulang kali sehingga lebih ramai “mata” nampak, lebih banyak otak terima dan hati terdetik untuk bertanya. 
Soalannya, berapa tempat kita sampaikan mesej yg sama? Berapa kerap kita ulang, berapa konsisten kita ulang? Berapa agresif kita cuba sampaikan mesej kepada sasaran kita? Ini kempen “pilihanraya”.
Kemampuan sampaikan mesej dan value serta sampaikan tentang isu mereka yang kita boleh bantu adalah misi utama kita setiap detik. To convert people from nobody becoming our client. Dari kita nobody to them menjadi harapan dan ‘taksub’ kepada apa yang kita mampu buat untuk dia.

Anda yang berniaga kena akui yang anda ada krisis bisnes bila jualan anda makin turun dan pelanggan makin kurang. Dan bila anda mula cakap - “Ekonomi teruk dan orang ramai tidak ada duit untuk membeli”, sedangkan hakikatnya orang masih lagi membeli pakaian, makanan, produk atau servis berkaitan cuma sedarlah - mereka masih membeli cuma mereka tak membeli dengan kau kerana kau sebenarnya tak pandai marketing atau masih guna cara lama.
Ramai yang bisnes sebenarnya ingat pelanggan akan datang berpusu-pusu kepada dia tanpa dia berbuat apa-apa.
Hakikatnya hari ini, pelanggan ada banyak pilihan. Bisnes ada ramai pesaing dan sangat mudah untuk pengguna pilih pesaing lain kecuali kita. Apatah lagi kita tak ada strategi yang betul. Ini bukan tentang bisnes anda kecil, sederhana atau besar. Bisnes besar pun lingkup kalau tak pandai strategi marketing yang betul.

Whatsapp Button works on Mobile Device only

Start typing and press Enter to search